معرفی انواع باسکول و ترازو

معرفی انواع باسکول و ترازو

مقدمه

ترازو و باسکول نوعی وسیله برای سنجش جرم اجسام می باشد. در میان عوام به اشتباه به جای جرم از نام کیمت وزن استفاده می شود که یکای آن نیوتن است؛ این اشتباه رایجی است که در میان مردم جا افتاده است. ترازو و باسکول از گذشته تا به حال کاربرد داشته است؛ ترازوی دو کفه ای، قپان، ترازوی عقربه ای، ترازوی آبی، ترازوی حکمت و ترازوی ترکیبی از جمله ترازوهای پرکاربرد زمان گذشته اند اما امروزه با توجه به گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، ترازو های سبک و سنگین هم دچار تغییر و تحولاتی شدند تا بتوانند در زندگی های جدید نیز مورد استفاده قرار گیرند . با خرید از ترازو الکترونیک می توانید محصول باکیفیت خود را خریداری کنید.

تفاوت باسکول با ترازو

تفاوت باسکول با ترازو در چیست؟ در این قسمت می خواهیم به شرح تفاوت میان این دو محصول بپردازیم تا با تفاوت های آن ها آشنا شوید. فناوری ساخت باسکول و ترازو تفاوت چندانی ندارد و تفاوت اصلی در حداکثر ظرفیتی است که باسکول و ترازو می توانند تحمل کنند. باسکول برای توزین جسم های سنگین و فوق سنگین مانند کامیون ها و ترازو معمولا برای توزین اجسام سبک تر کاربرد دارد به همین دلیل ترازو با قطعات ظریف و کوچک تری نسبت به باسکول ساخته می شود. باسکول همانند ترازو در دو نوع دیجیتال و آنالوگ تولید می شوند که مدل عقربه ای یا آنالوگ با استفاده از ابزار مکانیکی و معمولا با دقت کمتر نتیجه را اعلام می کنند. در ادامه این مقاله به معرفی انواع باسکول و ترازو از جمله ترازو آنالوگ یا دیجیتال، ترازوی آشپزخانه، ترازوی خرده فروشی، ترازوی زیرپایی، ترازوی آزمایشگاهی، ترازوی طلافروشی یا زرگری، ترازوی بنچ، باسکول کامیون کش، باسکول لیفتراک و … خواهیم پرداخت.

معرفی انواع باسکول و ترازو
معرفی انواع باسکول و ترازو

ترازو آنالوگ یا دیجیتال

هنگام خرید ترازو و یا خرید ترازو دیجیتال باید میان آنالوگ (عقربه ای) و یا دیجیتال بودن کالا یکی را انتخاب کنید. اینکه کدام یک بهتر اند را نمی توان به عنوان یک فرمول کلی و یکسان برای همه افراد تعریف کرد بلکه با استفاده از کاربرد، خواسته ها، بودجه و نوع اجسامی که می خواهید مورد سنجش قرار دهید بستگی دارند. تفاوت اصلی در میان این دو نوع ترازو نحوه پردازش و نمایش نتیجه است. ترازو های عقربه ای با استفاده از فنر و نمایش نتیجه با استفاده از عقربه متصل به فنر کار می کنند اما ترازوهای دیجیتالی برخلاف ترازوهای عقربه ای قدرت پردازش سیگنال دارند و با استفاده از باتری و پردازنده های داخلی، نتیجه را روی صفحه نمایشگر LCD نمایش می دهند . برای مشاهده و خرید ترازو و یا مشاهده و خرید ترازو دیجیتال در انواع و مدل های مختلف می توانید به سایت ترازو الکترونیک مراجعه کنید.

ترازوی آشپزخانه

ترازو آشپزخانه چیست و چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟ در این پاراگراف قصد داریم به شرح کامل این کالا و کاربردهای مختلف و گوناگون ان بپردازیم. ترازوی آشپزخانه در دو نوع آنالوگ و دیجیتال در بازار موجود است. از ترازوهای آشپزخانه معمولا برای سنجش وزن مواد غذایی مانند آرد، برنج، لوبیا و غیره استفاده می شود. روی ترازوهای آشپزخانه کاسه ای قرار دارد که عملکرد و نقش کفه را برای ترازو آشپزخانه ایفا می کند. در گذشته از ترازوهای آنالوگ بیشتر استفاده می شد اما همچنان این مدل از ترازوها کاربرد زیادی در آشپزخانه ها دارند. در ترازو های آنالوگ آشپزخانه نتیجه سنجش وزن با استفاده از عقربه دستگاه نمایش داده می شود. با پیشرفت تکنولوژی و حضور دستگا ه های جدیدی مانند پلوپز، غذاساز و غیره خرید ترازو دیجیتال آشپزخانه نیز به ارتقا و پیشرفت آشپزخانه ها کمک کرد. ترازوهای دیجیتالی آشپزخانه نسبت به ترازوهای آنالوگ دقت بیشتری دارند همچنین وجود تنظیمات پیشرفته درون ترازوهای دیجیتالی استفاده و طیف کاربرد را برای افراد گسترش داده است.

ترازو
ترازو

ترازوی توازنی (نوعی ترازوی آشپزخانه)

احتمالا از اولین ترازو های مورد استفاده بشر، ترازو های توازنی بودند؛ ترازوهایی که نشان دهنده تعادل و عدالت بین دو کفه اند. این نوع از ترازو ها برای سنجش وزن مواد غذایی موجود در مغازه و آشپزخانه ها کاربرد داشته اند و به صورت مکانیکی و با استفاده از وزنه های مخصوص کار می کردند. در ادامه به بررسی انواع دیگر ترازو خواهیم پرداخت.

حتما بخوانید  دفترچه راهنمای ترازوی محک مدل MDS9800

ترازوی خرده فروشی

این نوع از ترازوها دیجیتال اند و امروزه عمدتا در مغازه و فروشگاه ها برای توزین گوشت، میوه، سبزی، غیره استفاده می شوند. این مدل از ترازو قیمت اقلام را با توجه به جرمشان نیز اعلام می کند و در انواع پیشرفته تر برچسب گذاری و و چاپ نیز به طور همزمان صورت می گیرد .(نمایشگری برای مشاهده وزن و قیمت اجسام برای مشتری نیز وجود دارد .)

ترازوی زیرپایی

همه ما در طول دوران زندگی خود با این گونه ترازوها مواجه شده ایم؛ افراد کنار خیابان که با استفاده از ترازو وزن کشی و وزن افراد کاروکاسبی کوچکی به راه انداختند و یا هنگام بررسی های دوره ای سلامتی در خانه های بهداشت و مدرسه که همگی از این نوع ترازو برای سنجش وزن افراد استفاده می کنند. این مدل از ترازوها هم در دو نوع آنالوگ (نمایش نتیجه با استفاده از عقربه) و دیجیتال (دقت بالاتر در حین اندازه گیری) وجود دارند. ترازوهای انالوگ نیاز به منبع تغذیه ای مانند باتری ندارند و حداکثر تا وزن 100 کیلوگرم را می توانند نمایش دهند. ترازوهای دیجیتال دارای قابلیت تنظیمات ویژه اند و با باتری کار می کنند. با خرید ترازوی وزن کشی می توانید در هر زمان وزن و سلامتی خود را بسنجید؛ برای این کار فقط کافی است روی ترازو بایستید تا وزن تان توسط نمایشگر و یا عقربه اعلام شود.

ترازوی آزمایشگاهی

این نوع از ترازوها درون آزمایشگاه های صنعتی و پزشکی برای فعالیت های کنترل کیفی، تهیه مخلوط به نسبت معینی از ترکیبات و اندازه گیری جرم و چگالی مواد مختلف و متنوع یافت می شوند. ترازوهای آزمایشگاهی با دقت بیشتری که در سنجش دارند برای اندازه گیری جرم اجسام بسیار ریز نیز کاربرد دارند. خرید ترازو دیجیتال آزمایشگاهی نسبت به سایر ترازوها هزینه بیشتری را هم به دنبال دارد و این به علت دقت بالای ترازو، سنجش اندازه مواد پودری و حتی چگالی است.

ترازوی سیستم متریک

ترازوی سیستم متریک واحد های اولیه و مهمی مانند لیتر، متر و گرم را دارا می باشد. با استفاده از چنین واحد هایی میتوان حجم مایعات و همچنین طول اجسام را علاوه بر وزنشان بدست آورد. خرید ترازو دیجیتال این چنینی ای برای آزمایشگا های پزشکی و صنعتی و همچنین برخی آشپزخانه های بزرگ و مهم کاربرد دارد.

ترازو فروشگاهی
ترازو فروشگاهی

ترازوی طلافروشی یا زرگری

یکی از انواع ترازو که دقت بسیار بالایی دارند ترازوی طلافروشی است. با توجه به اهمیت حتی یک گرم از طلا و قیمت بالای آن گاها دقت این نوع از ترازوها به هزارم گرم هم می رسد. هنگام خرید طلا مشتری عموما دید مناسبی نسبت به وزن طلا ندارد و معمولا اندازه گیری جرم درون یک محفظه کوچک و سربسته شیشه ای انجام می شود به همین منظور نمایشگر دومی وجود دارد که برای اطمینان خاطر مشتری و امنیت بیشتر طلا فروش استفاده می شود همچنین قابل ذکر است که دکمه صفر این نوع از ترازوها در حد فاصل مناسبی از ترازو با استفاده از یک کابل قرار دارد.

ترازوی بنچ

ترازوی بنچ نوعی ترازو جمع وجور با دقت بالا است. این نوع از ترازو به دلیل خوانایی سریع و دقیق که دارند اغلب در کنترل کیفی، شمارش دیجیتال و حمل ونقل بسته کارخانجات و شرکت ها کاربرد دارند. خرید ترازوی دیجیتال بنچ برای محیط هایی با فضای محدود و نیازمند به اندازه گیری و سنجش دقیق مواد توصیه می شود.

باسکول دیجیتال و مکانیکی

باسکول دیجیتال در واقع دسته ای از ترازوهای سنگین است که با ظرفیت وزنی، کاربرد، ابعاد و اشکال مختلف و متنوع طراحی و تولید می شوند. این نوع از ترازو ها برای توزین اجسام دارای جرم بالای 100 کیلوگرم می باشد. باسکول های دیجیتال اجسام سنگین و بزرگی را توزین می کنند به همین علت بدنه آن ها باید مقاوم باشد؛ فلز و معمولا ورق فولاد گزینه مناسبی برای بدنه باسکول های دیجیتال است. باسکول های دیجیتال با استفاده از لودکس یا حسگر وزن، جرم را اندازه گیری می کند و به نمایشگر دستگاه ارسال می کند تا نمایش داده شود. این نوع باسکول ها نیاز به مراقبت و نگهداری دارند که با یک کنترل دوره ای ساده و تمیزکاری می شود این مورد را هم انجام داد.

حتما بخوانید  باسکول 100 کیلویی

انواع باسکول دیجیتال

باسکول های دیجیتال و باسکول آویز با توجه به کاربرد فراوانشان در صنایع و پروژه های مختلف و متنوع، در انواع و مدل های فراوانی تولید و به بازار عرضه می شوند. هنگام خرید ترازو دیجیتال باید نوعی را انتخاب و خریداری کنید که مکمل و پاسخگو نیازهای شما باشد. باسکول فروشگاهی، باسکول صنعتی، باسکول های آویز، باسکول دام کش، باسکول رولیک، باسکول جاده ای، باسکول های کفه ای و باسکولت های علمکدار از جمله انواع مورد توجه در هنگام خرید باسکول اند.

باسکول غیر دیجیتال یا مکانیکی

این نوع باسکول ها برای سنجش اجسام سبک تا سنگین و حجیم کاربرد دارند. این نوع باسکول با کمک وزنه و سنگ های مخصوص و مختلف جرم را اندازه گیری می کنند و نتیجه به صورت عددی توسط عقربه اعلام می شود. بدنه باسکول مکانیکی باید مقاوم باشد تا در برابر اجسام سنگین و حجیم و همچنین ضربه واکنش نشان ندهد و دقت باسکول مانند قبل حفظ شود. هنگام خرید باسکول و خرید ترازو دیجیتال باید دقت داشت که با توجه به نیازهای مختلف و متنوع افراد باسکول و ترازو های سنگین متفاوتی وجود دارد؛ باسکول غیر دیجیتال سنگی، باسکول جاده ای و باسکول سبک از انواع باسکول های مکانیکی اند.

باسکول کامیون کش

خرید باسکول با ظرفیت بالا که برای توزین واگن های ریلی، تجهیزات سنگی و کامیون ها کاربرد دارد. این نوع از باسکول در کارخانجات آسفالت و سیمان، دفع زباله و ایستگاه های انتقال نیز پرکاربرد است. مدل و نوعی دیگری از باسکول کامیون کش، باسکول چرخ دار است؛ باسکول چرخ دار در مکان هایی که قابلیت نصب باسکول دائمی نیست و نیاز به یک باسکول متحرک است کاربرد دارد به عنوان مثال باسکول کامیون کش چرخ دار نیروی انتظامی که برای جلوگیری از حمل بار اضافه کامیون ها و آسیب به جاده ها استفاده می شود.

باسکول لیفتراک

برای انتقال محموله درون کارخانه و شرکت ها از ماشینی به نام لیفتراک استفاده می شود. برای اندازه گیری جرم این محموله های سنگین باید آن ها را با لیفتراک به روی باسکول انتقال داد و سپس دوباره آن ها را با لیفتراک به مقصد بعدی برد؛ این کار باعث اتلاف وقت و اشغال زیاد از حد کف سالن می شود به همین دلیل باسکول های لیفتراک تولید و به بازار عرضه شدند. با خرید باسکول لیفتراک علاوه بر اتلاف زمان کمتر می توانید از فضای سالن به شکل بهتری استفاده کرد. مسلما این نوع از باسکول ها مخصوص کارخانجات، شرکت ها و انبارها می باشند.

باسکول آویز جرثقیل

این نوع ترازو ها دیانومتر هم نامیده می شوند. برای توزین محموله های قابل حمل توسط جرثقیل از باسکول آویز جرثقیل استفاده می شود. امروزه انواع و مدل های مختلف و متنوعی از این نوع ترازوهای سنگین در بازار موجود است که برای بارگیری، حمل ونقل و جابجایی کالا در انبار، گمرک و مکان های این چنینی کار برد دارند. در انواع پیشرفته تر، هنگام خربد باسکول آویز جرثقیل با یک بازخوان دیجیتالی نیز روبه رو می شویم که نتایج آسان خوانی را برای واحدهای پوند و یا کیلوگرم در صورت تقاضای اپراتور نمایش می دهد.

جمع بندی

در این مقاله به تفاوت ترازو و باسکول، کاربرد، انواع و مدل های مختلف و متنوع آن ها آشنا شدیم. چنانچه در مورد ترازو و باسکول و حتی برندهای موجود در بازار اطلاعاتی ندارید توصیه می شود ابتدا اطلاعات و آگاهی های لازم را جهت خرید باسکول و ترازو دیجیتال و یا غیر دیجیتال را کسب کنید سپس نسبت به خرید اقدام کنید. هنگام خرید باسکول و ترازو دقت کنید که قیمت ها بر اساس ابعاد، نوع، ویژگی ها و دقت ترازو متغیر و شما باید با توجه به نیازتان از ترازو و کاربرد خودتان، ترازو یا باسکول مناسب را انتخاب کنید. ترازو الکترونیک فروشگاه اینترنتی معتبری است که می توانید با مراجعه به آن ترازو باکیفیت خود را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *